• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25654
+
-

مهاجرت 7 هزار پرنده مهاجر به تالاب استیل



 امیرحسین مسافر|  آستارا- خبرنگار:

هر ساله همزمان با سرد شدن مناطق شمالی قاره اروپا و آسیا هزاران پرنده مهاجر وارد شمال غرب گیلان و تالاب استیل آستارا می‌شوند. تالاب استیل با 138 هکتار وسعت در هفت کیلومتری شهر آستارا، مأمن جوجه‌آوری بیش از چهار هزار و 500 قطعه پرندگان باکلان کوچک و اگرت است و از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری و نخستین ایستگاه‌های فرود پرندگان مهاجر در پاییز و زمستان است و در برخی سال‌ها تعداد پرندگان مهاجر فرود آمده در آن، به 7 هزار قطعه رسیده است. 

در این رابطه رئیس اداره محیط زیست آستارا گفت: شهرستان مرزی آستارا در کریدور ورود این پرندگان قرار دارد و پس از ورود نخستین گروه آن‌ها، حجم انبوهی از پرندگان دیگر نیز از اواسط پاییز تا اواخر زمستان به زیستگاه های این شهرستان وارد خواهند شد. 

«محمدرضا روشنی» اضافه کرد: بعد از تالاب استیل مقصد بعدی این پرندگان مهاجر، تالاب انزلی ‌و دیگر تالاب‌ها و آبگیرهای استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است. ما در این فصل‌ها گشت‌های منظم یگان حفاظت محیط زیست آستارا در محدوده تالاب استیل و اراضی پناهگاه حیات وحش داریم و شکارچیان پرندگان مهاجر، دستگیر و با تشکیل پرونده تخلف به محاکم قضایی معرفی می‌شوند. 

روشنی در ادامه گفت: تالاب استیل ماُمن جوجه‌آوری پرنده باکلان و محل فرود هزاران پرنده در طول سال بوده و سایت پرنده نگری باعث آشنایی مردم با گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر است. فعالیت گروه‌های حامی محیط زیست باید بیشتر در حوزه فرهنگ سازی و آموزش افراد برای احترام به محیط زیست تمرکز یابد. این گروه‌ها دیده‌بانان محیط زیست هستند که در کنار نگه‌داشت محیط زیست برای دستیابی به اهداف سازمان که همان حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی کشور است، شاهد ترمیم اثرات سوء گذشته و پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست باشند. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا اظهار کرد: حفظ محیط زیست با مشارکت ارگان‌ها و نهادهای مختلف، برای ترویج فرهنگ پاسداشت طبیعت باید صورت پذیرد و حفظ محیط زیست، تکلیف اجتماعی است و در کنار توسعه پایدار، باید آموزش های عمومی فراگیر و گفتمان پاسداشت طبیعت ایجاد شود.

روشنی ادامه داد: حضور فعالان محیط زیست و تشکل‌های مردمی آگاه در حفاظت محیط زیست نقش محوری دارد و این سازمان در کنار گروه‌های حامی محیط زیست و استفاده از تفکر و اندیشه مثبت آنها و گرفتن راهکارهای دلسوزانه سعی در بهبود فعالیت زیست‌محیطی اکوسیستم منطقه دارد. از این رو اجرای هر طرحی با نظارت کامل محیط زیست انجام می‌شود تا مشکلی برای زیست این نوع پرندگان ایجاد نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید